) Čo znamenajú skratky na pneumatikách | Autorotos

195 Šírka pneumatiky v milimetroch
65 Profilové číslo. Pomer výšky pneumatiky k šírke vyjadrenej v percentách. V tomto prípade je teda výška pneumatiky 0.55x205mm čo je 112.75mm
R Konštrukcia pneumatiky. V tomto prípade ide o Radiálnu pneumatiku. V prípade písmena "D" by išlo o diagonálnu pneumatiku
15 Priemer príslušného disku vyjadreného v palcoch
91 Index nosnosti pneumatiky. Tabuľka indexov nosností je uvedená nižšie
T Index rýchlosti pneumatiky. Tabuľka indexov rýchlostí je uvedená nižšie

Ďalšie značenia pneumatiky

TL Skratka TUBELESS čo je bezdušová pneumatika
TT Skratka TUBE TYPE čo znamená dušová pneumatika
M + S Skratka MUD + SNOW čo znamená blato a sneh. Ide teda o zimnú pneumatiku.
RF, XL, C REINFORCED Zosilnená kostra pneumatiky, tieto sú určené predovšetkým pre dodávky
OUTSIDE, INSIDE Označenie vnútornej a vonkajšej bočnice. Používa sa pri asymetrických pneumatikách.
ROTATION Označené šípkou smer otáčania pneumatiky smerom dopredu.
DOT Označuje dátum výroby pneumatiky. Prvé dvojčíslie označuje týždeň a druhé rok výroby pneumatiky.

Rýchlostný index pneumatiky

Rýchlostný index informuje o maximálnej povolenej rýchlosti pri ktorej môžete jazdiť na danej pneumatike.

V prípade použitia zimných pneumatík s nižším rýchlostným indexom ako je najväčšia odporúčaná rýchlosť vozidla (uvedená v technickom preukaze vozidla) je nutné na túto skutočnosť upozorniť vodiča formou nálepky, ktorá musí byť umiestnená v zornom poli vodiča alebo napríklad zobrazením na displeji palubného počítača.

Rýchlostný index L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Maximálna rýchlosť (km/h) 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 viac ako 300

Hmotnostný index pneumatiky

Hmotnostný index informuje o maximálnom povolenom zaťažení na jednej pneumatike pri jazde jej maximálnou rýchlosťou.

Pneumatika s indexom zaťaženia 91 má maximálne povolené zaťaženie 615kg. Táto hodnota vynásobená počtom pnematík na auto musí byť nižšia alebo rovná maximálnej povolenej nostnosti vášho vozidla pri plnom zaťažení. Tento údaj si viete nájsť v technickom preukaze vozidla.

Index Nosnosť v kg Index Nosnosť v kg Index Nosnosť v kg Index Nosnosť v kg
50 190 kg 73 365 kg 96 710 kg 119 1360 kg
51 195 kg 74 375 kg 97 730 kg 120 1400 kg
52 200 kg 75 387 kg 98 750 kg 121 1450 kg
53 206 kg 76 400 kg 99 775 kg 122 1500 kg
54 212 kg 77 412 kg 100 800 kg 123 1550 kg
55 218 kg 78 425 kg 101 825 kg 124 1600 kg
56 224 kg 79 437 kg 102 850 kg 125 1650 kg
57 230 kg 80 455 kg 103 875 kg 126 1700 kg
58 236 kg 81 462 kg 104 900 kg 127 1750 kg
59 243 kg 82 475 kg 105 925 kg 128 1800 kg
60 250 kg 83 487 kg 106 950 kg 129 1850 kg
61 257 kg 84 500 kg 107 975 kg 130 1900 kg
62 265 kg 85 515 kg 108 1000 kg 131 1950 kg
63 272 kg 86 530 kg 109 1030 kg 132 2000 kg
64 280 kg 87 545 kg 110 1060 kg 133 2060 kg
65 290 kg 88 560 kg 111 1090 kg 134 2120 kg
66 300 kg 89 580 kg 112 1120 kg 135 2180 kg
67 307 kg 90 590 kg 113 1150 kg 136 2240 kg
68 315 kg 91 615 kg 114 1180 kg 137 2300 kg
69 325 kg 92 620 kg 115 1215 kg 138 2360 kg
70 335 kg 93 650 kg 116 1250 kg 139 2430 kg
71 345 kg 94 670 kg 117 1285 kg
72 355 kg 95 690 kg 118 1320 kg

Rozdelenie pneumatík podľa štruktúry

Diagonálna pneumatika

Kostra diagonálnych pneumatík sa skladá z pogumovaných kordových vlákien, ktoré sa diagonálne križujú pod úhlom 30 – 40°. Výhodou týchto pneumatík je vyššia pevnosť (bočná stabilita), väčšia odolnosť voči poškodeniu bočnej steny pneumatiky. Od nástupu radiálnych pneumatík sa tento typ používa už menej.

Radiálna pneumatika

Radiálna pneumatika má sklon kordových vlákien 90° - sú vedené radiálne. Kostra pneumatiky je navyše stabilizovaná niekoľkými vrstvami nárazníku. Nárazník tvorí pevný základ pre behúň pneumatiky, boky pneumatiky však zostávajú veľmi pružné.



Rozdelenie pneumatík podľa dezénu

Symetrická

Symetrická pneumatika má podľa názvu symetrický dezén a preto je možné umiestniť na ľubovoľnú pozíciu na vozidle.

Ide o štandartný typ pneumatík, ktorý sa používa predovšetkým v nižších a stredných triedach pneumatík. Má výborný pomer ceny k výkonu.

Asymetrická

Vnútorná strana dezénu sa líši od vonkajšej strany a každá z nich má svoju špecifickú funkciu. Obvykle vnútorná strana zaisťuje odvod vody a prenos síl na vozovku. Vonkajšia strana zabezpečuje vedenie vozidla v priamom smere a stabilitu v zátačkách. Na asymetrických pneumatikách je použité označenie OUTSIDE/ INSIDE teda označenie akým spôsobom má byť pneumatika namontovaná.

Smerová

Dezén smerovej pneumatiky má charakteristický šípový dizajn. Pri montáži je nutné dodržať smer otáčania, ktorý je vyznačný na bočnici pneumatiky šípkou.

Výhodou tejto pneumatiky je že po celej svojej ploche výborne odvádza sneh a vodu preto je tento typ dezénu najpoužívanejší u zimných pneumatík.